יום ראשון, 10 בינואר 2016

מהו פחם פעיל?

פחמן שמעובד בצורה המעניקה לו שטח פנים רב יכול לשמש לסינון וטיהור אוויר בתעשייה, או כמרכיב פעיל בשורה ארוכה של תהליכי ייצור. במאמר הבא נסביר על תכונות הפחם ונבין כיצד הן מסייעות לענפי המשק השונים

פחם פעיל הוא חלקיק פורוזיבי בעל שטח מגע גדול. זהו למעשה סוג של פחמן שעובר תהליך עיבוד ייחודי. מטרת תהליך העיבוד היא להגדיל את שטח הפנים של הפחם וכך להשתמש בו לספיחת חומרים או תגובות כימיות. יעילות הפחמן נקבעת בעיקר לפי שטח הפנים, אך יש לשים לב להבדלים בין האפקטיביות הנובעת מההרכב הכימי.

פחם פעיל מופק מפחם עץ שגם נחשב ליעיל ביותר, או מעצמות בעלי חיים. המבנה של הפחמן המשמש לעיבוד הפחם לא מסודר, הוא מפותל ויש בו הרבה נקבוביות. עם זאת, היתרון של הפחם הוא חוסר היקשרות לחומרים מסוימים כמו אלכוהול, חומצות ובסיסים חזקים או מתכות. הפחם גם לא נקשר לרוב החומרים הנאורגניים כמו ברזל, עופרת וחומצה בורית.

מה עושים עם הפחם?

אלו השימושים העיקריים של הפחם הפעיל:
  1. סינון וטיהור אוויר - יעילות הסינון של מתקנים המכילים את הפחם יכולה להגיע עד 99%. הסיבה לכך היא שנהוג להשתמש במתקני ספיחה לצורך טיהור וסינון אוויר, כמו גם לטובת זרם גזי מזוהם בתרכובות אורגניות נדיפות. צורת הפעולה יחסית דומה והיא מבוססת על החריצים שיש בתוך הפחם. חריצים אלו מאפשרים לאוויר לזרום, אך במקביל הם סופחים את המזהמים שהוא מביא איתו.
  2. ניקוי מקורות מזהמים - השכיחות של תרכובות אורגניות נדיפות בתעשייה המודרנית מחייבת את השימוש בפחם פעיל. תרכובות אלו משמשות בתהליכי ייצור של תרופות ומוצרי קוסמטיקה, לניקוי שומנים בתעשיות מתכת, לניקוי יבש בתעשיית הטקסטיל ועוד. במילים אחרות, בכל מקום בו יש מקורות מזהמים רצוי לערב את הפחם על מנת לספוג נוזלים ומזהמים.
  3. טיהור מוצרים - פחם פעיל משמש לסילוק חומרים שיוצרים צבע, טעם וריח. הוא יעיל בסינון מי שתייה וניקוי אוכל ומוצרי שתייה קלה. אפשר להשתמש בפחם כדי לשלוט בזיהום האוויר, אך חשוב יותר להבין את ההשפעה שלו על איכות החיים ברמה היום יומית. הפחם משמש להפרדה וטיהור מוצרים מהשוק הכימי או הרפואי ולכן הוא נפוץ מכפי שנהוג לחשוב.




אין סוג אחד של פחמן המתאים לכל השימושים המופיעים לעיל. הדרך לדרג את הפחם עוברת בהשוואה של המפרט הטכני והדגם הספציפי. בתעשיית הפחם צריך לבדוק בעיקר פרמטרים כמו שטח פנים, גודל הנקבוביות, נפח הנקבוביות והגודל המתאים. יש יתרונות רבים לשימוש בחלקיקים קטנים ויש מולקולות אורגניות גדולות שמחייבות נקבוביות בגודל שלהן. את האינדיקציה לשאלה האם פחם מסוים מתאים או לא מתאים לאופי השימוש התעשייתי, ניתן לקבל בדף הנתונים המפורסם על ידי היצרן עבור הלקוחות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.